У яких випадках необхідна консультація або допомога практичного психолога?

Якщо в житті дитини відбулася або повинна відбутися одна з наступних подій:

•    Переїзд;

•    Розлучення батьків;

•    Хвороба або втрата близької людини;

•    Народження брата або сестри;

•    Різка зміна матеріального становища в сім'ї;

•    Надходження до дитячого садка або до школи.

Якщо в житті дитини регулярно відбуваються такі події:

•    Сварки в сім'ї;

•    Боротьба за дитину між бабусями і дідусями з одного боку та батьками з іншого;

•    Тривала відсутність дитячого колективу;

•    Хтось із батьків або близький родич схильний до будь-якої залежності (наприклад, алкоголізм, наркоманії);

•    Тривала відсутність одного з батьків або обох батьків;

Якщо дитина:

•    Одного разу відчула або постійно піддається насильству;

•    Тривало хворіє;

•    Був небажаною дитиною;

•    Надмірно захоплюється яким-небудь родом діяльності (телевізор, читання, поїдання солодкого, подовгу грає один і ін);

•    Має одне з таких порушень: енурез, алергію, часті застуди, нав'язливі рухи;

•    Проявляє зайве упрямтво;

•    Схильна до спалахів люті, плачу, так званих істерик;

•    Погано спить;

•    Відчуває страхи, кошмари;

•    Погано їсть;

•    Відчуває постійні напади нудоти або головного болю;

•    Надмірно фантазує;

•    Страждає одним з психосоматичних захворювань, таких як: бронхіальна астма, виразковий гаст, коліт та інще;

•    Проявляє ознаки відставання у розвитку;

•    Проявляє ознаки випереджаючого розвитку;

•    Схильний будь-якої залежності (алкоголізм, наркоманія);

•    Має труднощі в спілкуванні з однолітками;

•    Тікає з дому;

•    Відчуває страх зробити щось нове;

•    Різко змінює свою поведінку;

•    Хронічно перебуває в пригніченому настрої;

•    Часто обманює;

•    Переживає почуття ревнощів до одного з членів сім'ї;

•    Виявляє постійну хворобливу реакцію на свої неуспішні дії;

•    Зайво слухняний, неініціатівна;

Якщо батьки (або один з них):

•    Відчувають незадоволення сімейним життям;

•    Відчувають почуття хронічної втоми;

•    Часто перебувають у пригніченому настрої;

•    Відчувають занепокоєння з приводу поведінки дитини і її успішності;

•    Відчувають занепокоєння з приводу розвитку дитини та її емоційного стану;

•    Починають відчувати невротичні розлади (нав'язливі думки, страхи, нервові виснаження та інще).

 

 

Як часто звертаються учні до шкільного психолога, щоб отримати консультацію, пораду? Який їхній вік? Що їх насправді хвилює нині?

Не раз можна почути: „Що робить психолог у школі?”. Вважаю, основне наше завдання: допомогти учням дізнатися про себе більше.

Психологи накопичили чималий практичний досвід у формуванні важливих рис учня, майбутнього громадянина України, у розвитку соціальної компетенції, підвищенні психологічної культури, усвідомленні свого місця серед людей, виробленні навичок рефлексії, конструктивного вирішення проблем. Саме цей досвід активно впроваджується в повсякденний навчально-виховний процес школи.

Головним завданням діяльності психолога у школі є забезпечення нормального процесу психічного становлення дитини, тому психологічна робота організована насамперед відповідно до інтересів самого учня. Ми  розвиваємо його особистість, орієнтуючись на положення гуманістичної педагогіки і психології про особистісно-рівноправний характер взаємодії між дитиною та дорослим, право кожної дитини на самовизначення. Адже коли вчитель оцінює особистість учня, спираючись тільки на власний досвід та інтуїцію, без достатньої кількості інформації, це може заважати виявленню справжніх причин труднощів у навчанні і вихованні, виникненню комунікативних проблем. Тому психологічне вивчення індивідуальних особливостей кожного учня є важливим завданням, для вирішення якого використовуються різноманітні методи психологічного обстеження. Звичайно, психологічна робота з дітьми різного віку має інший зміст.

Діяльність психолога організована таким чином, що враховуються можливості і резерви учня на кожному віковому етапі, у всіх ланках (початковій, середній, старшій школі).